Runer Magi & Nordisk mytologi

September 2024 udgav jeg min bog Runer Magi og Nordisk mytologi, flere gange var blevet spurt om jeg ikke ville udgive rune hæftet fra 2012 igen. Men jeg er jo selv “vokset” som hvad skal vi kalde det “rune-kaster??” siden sen gang – så nej – hvor hæftet var “for at også jeg skulle lære runerne kende”, er fortællingen om runerne i denne nye bog blevet min fortrolige.

Er der små fejl i den (som  stave fejl) – Ja, irritere det mig- ja, vælger jeg at leve med det – ja, er der nogen af tegningerne der kunne være tydliger – ja, irritere det mig – ja, vælger jeg at leve med det – ja. Det er så meget vigtiger for mig at fortælle hvad godt runerne kan give os. 

Ting der bliver sagt når jeg fortæller om runer, er det er ikke autentisk at spå med runer og det er noget modernet pjat og bla bla bla…… Det undre mig at nordisk mystik altid skal nedgøres eller måske er det fordi folk ikke ved bedre, tænk hvis vi udsatte tarot kort for den samme behandling.

” ej der der tarot kort, vi ved ikke hvordan de oprindelig blev brugt, og hvis du skal spå med tarot sååååå, altså de der Thoth Tarot  der er skabt af  Aleister Crowley (og malet af Lady Frieda Harris) i 1969, de er altså slet ikke de rigtige og de autentiske.” Men det er der ikke nogen, der siger, for Aleister Crowley var en kontroversiel okkultist wawo…

Der bliver heller ikke sagt “ej de der Rider-Waite-Smith kort der, dem kan du ikke bruge, de blev udviklet i begyndelsen af 1900-tallet af Arthur Edward Waite,(illustreret af Pamela Colman Smith) og han var godt nok mystikker men altså også kristen, du kan altså kun bruge Tarot de Marseille, der er det ældste kendte tarot-system fra 1400-tallets Italien, og enlig er det heller ikke sikkert de er autentisk for det kan vær det er fra sigøjnerne eller Ægypten eller…”

Når jeg bruger runer, tager jeg stortest udgangs punkt i det arbejde Johannes Thomae Agrivillensis Bureus også Johan Bure fra 1568 – 1652, lavede. Han var svensk rune- og sprogforsker, og enlig også mystikker i hver fald i så stor en grad hans sammentid tillod det, uden at man blev anklaget for kætteri. Han var udover runerne interesseret i   kabbalaen, renæssancens magi,  alkymi og den dur. Meget af den måde vi kaster med runerne i dag kommer fra havs arbejde og jeg kan virkelig ikke se at han er mindre autentisk end Aleister Crowley, altså han var svensker, men det skal vi da ikke holde imod ham.

Vi er rigtig gode her i Danmark, til at nedgøre  os selv, vores kultur – vi er ikke noget… Gu er vi så! Det er altså ikke kun Kirkegaard, viking og Aqua der er det mest interessante fra Danmark/norden. Imellem os i norden, er der historisk set alligevel nogen spænde mystikker og tænker og hvad vi nu skal kalde det. Runer er autentisk mystik fra norden, og det er ikke plat at arbejde med dem, at bruge dem til psykologisk “samtale” med underbevidstheden, som divination, eller som i mit tilfælde opfatte dem som enheder jeg kan have en animistisk samtale med.  

Når jeg siger at gu er det autentisk at kaste runer, mener jeg ikke, at det er autentisk som at vi har en ældgammel viden som er lige så gammel som runen, eller det er autentisk viking (som sådan ikke er autentisk, men det er en anden sag). Men det er autentisk formet af mystik der er en del af norden.

Anmeldelser:

Anmeldelse af bogen Magi runer & Nordisk mytologi, 
af Dittekarina C. F. Letes
Jeg har længe gerne ville lære om runer. Men de informationer jeg har kunnet finde om runer, har været meget omfattende og nærmest en umulig opgave at gå til. Jeg manglede en form for begynder guide, en smagsprøve på om det i virkeligheden er noget for mig.
Noget jeg kunne starte op på. Og så, hvis interessen var der, kunne dykke dybere ind i. Dette har jeg fundet i denne bog.
Magi runer & nordisk mytologi, er en bog skrevet i et helt-nede-på-jorden sprog, det er skrevet i fortæller sprog, hvilket jeg godt kan lide. Jeg ved at der er nogen der vil finde det irriterende, men jeg kan godt lide at jeg nærmest kan høre forfatteren fortælle, med egne ord.
Magi runer & nordisk mytologi, er let at gå til, alt ligegyldigt info er skåret væk, her går vi direkte til det der er interessant. Bogen starter med en kort gennemgang af historien omhandlende runer, derefter reglerne om hvordan man skriver med runer. Efterfulgt af oplæg og det at kaste med runer. Jeg er svært glad for at Dittekarina er så personlig i hendes beskrivelse. At det er hendes oplevelser og hendes erfaringer der er beskrevet i bogen. Der er beskrevet forskellige oplæg og kast, hvilket kun gør mig endnu mere opsat på at få lavet mig et sæt runer, hvilket Dittekarina også kommer ind på, nemlig hvordan og af hvad der kan være interessant at lave runerne på. Dittekarina kommer også ind på hvordan hun lærte runerne at kende, og hvordan hun fik dem implementeret i sine divinationer og meditationer. Bogen slutter af med at beskrive de forskellige runer, hvor Dittekarina blandt andet kommer ind på det angelsaksiske runedigt, det norske og det islandske runedigt.
Dittekarinas bog Magi runer & nordisk mytologi er for mig en fantastiks let og ligetil læring af runerne, lige præcis det jeg har ledt efter for at få en begyndelse ind i runernes verden. Der er ingen tvivl om at den bliver et opslagsværk, jeg vil gå til og fra, imens jeg finder mig egen vej ind i runernes verden.
Skal jeg smide lidt skår i min begejstring for bogen, så kunne jeg have ønsket mig at billederne var tydeligere. Det er lidt synd at de blot virker som, nogen gangen nærmest usynlige, skygger, i en ellers virkelig interessant og lærerig bog.
Blessed be Multiheksen.

Anmeldelse fra Mette N. S. 

Jeg kan godt li at din bog er meget konkret, det gør det let for en nybegynder at komme i gang. Jeg kan godt li at du præsenterer mange forskellige muligheder, så man selv kan vælge hvad der passer en bedst. Dit sprog er et daglig dags tale sprog som jeg rigtig godt kunne li, det føltes næsten som om du sad og viskede mig øret mens jeg læste. På den anden side vil det blive sværere for dig f.eks at få solgt din bog til bibliotekerne når sproget er så hverdagsagtigt. Tror ikke der plejer at være bandeord i fagbøger
Det varmer mit hedenske hjerte når der kommer litteratur på dansk om hedenske emner.
Det gør der i denne uge (18/9), og jeg har fået æren af at skrive en anmeldelse.
Bogen hedder “Magi Runer og Nordisk Mytologi” og er skrevet af Dittekarina C.F. Letes.
Bøger om runer skrevet på dansk har i mange år været en mangelvare. Der er heldigvis fremgang i markedet, og denne bog er en kærkommen tilføjelse til udvalget.
Bogen henvender sig primært til dem som gerne vil arbejde med runerne i magisk henseende, samt med runerne som spådomsmetode. Den er især velegnet til begyndere, som mangler en overskuelig indgang til runerne. Bogen er letlæselig, skrevet i et hverdagssprog hvor alle kan være med, og kan med fordel bruges som opslagsværk i arbejdet med runerne.
Erfarne vil opdage, at det meste af det som står i bogen er velkendt viden. Har man kun bevæget sig i den nordiske tilgang, vil man her kunne mærke at forfatteren som heks/troldkyndig har bevæget sig i flere historiske, samt også mere moderne tilgange.
Når jeg får en bog i hænderne omhandlende runer og magi, har jeg altid en bekymring for om den bliver for ”newage”. Dette grundet mange oplevelser med bøger der er skrevet uden respekt for historien. Dermed ment at læseren får et falsk indtryk af at det der står om runerne er viden fra førkristen tid. Hvordan runerne blev brugt i førkristen tid, er der kun begrænset bekræftet viden om.
Med denne bog blev jeg glædeligt overrasket. I sin gennemgang af runerne inddrager forfatteren nyere begreber og fortolkninger, både egne og andres. Men med stor respekt for historien, er der forinden sørget for en gennemgang af hvilken tidsperiode ideerne til arbejdet med runerne er opstået. Forfatteren skriver med humor, og lægger ikke skjul på når der er tale om egen tolkning eller egen holdning. Dermed er læseren oplyst om, at den måde der arbejdes med og fortolkes på runerne, ikke nødvendigvis har et førkristent grundlag. Samt at der er mange tilgange til arbejdet med runerne.
Forfatteren fører i denne bog læseren gennem en gennemgang af runerne både i 24 og 16 Futharken, med fokus på magisk/spådomsmæssig brug af runerne. Til hver rune knyttes de tre runedigte, det Angelsaksiske, det Norske og det Islandske. Der er yderligere en fortolkning ud fra Nordisk mytologi og det nordiske panteon til hver rune. Som ved alle fortolkninger skal disse læses med kritiske briller. Men forfatteren præsenterer interessante synsvinkler og inspiration til selvreflektion, som dog kræver en vis forkundskab i Nordisk mytologi, for at kunne se kritisk og reflekterende på tolkningen.
Som i de fleste bøger omhandlende brede emner er der steder hvor der springes i emnet, og hvor begreberne kunne have været bedre forklaret for en evt. begynder. Det er dog ikke noget der er generende for selve essensen, og for den læring, en der er ny i arbejdet med runerne vil kunne opnå.
Er man kun til akademiske tekster fuldt kæmmet for små fejl, og ikke til hverdagssprog, er denne bog nok ikke det rette valg. Ej heller er den det rette valg hvis man kun søger viden med historisk belæg, eller viden om runerne som skrifttegn. Personligt finder jeg det forfriskende at der skrives med personlighed og humor, samtidig respekt for det historiske aspekt, og en tydelig kærlighed og dedikation til runerne. Og vil man arbejde magisk med runerne eller bruge dem som redskab til spådom, er denne bog en god indgangsvinkel.
Som jeg skrev i starten, er denne bog en kærkommen tilføjelse til udbuddet af bøger om emnet. Det er min personlige holdning, at vil man arbejde med runerne skal man sætte sig godt ind i dem, søge viden fra mange vinkler, samt selv dedikere sig og arbejde med sin forståelse af runerne ud fra disse forskellige vinkler. Kun sådan får man virkelig runerne ind under huden.
Jeg er personligt ikke enig i alle fortolkninger og udtalelser der forekommer i denne bog, andre er jeg enig i, og nogle fik åbnet mine øjne for en måde at se det på som jeg ikke lige havde tænkt over. Men det handler heller ikke om at være enig, for der findes lige så mange fortolkninger som der findes mennesker, når vi taler om runernes betydning. Det handler om kontinuerligt at søge at udvikle egen forståelse ved at læse forskellige tekster, samt reflektere over disse og med kritiske briller skelne, hvad der er historisk belæg for og hvad der er fortolkninger.
Denne bog er en god og let overskuelig indgangsvinkel til videre arbejde for begynderen, og for den erfarne kan den være en kilde til på ny at reflektere over egen forståelse og brug af runerne.
Af Ylfa “Lilleulv” Steensdatter (asatro)

Fis og blade med Katrine/ Moseheksen

Det startede alt sammen da jeg lavede en podcast med moseheksen alias Katrine, vi blev enige om efter som vi begge skulle på Hedensk Yulemarket og vi begge næsten lige havde skrevet en bog hver. som kan bruges til opslag når man henholdvis bruger tarot eller runer, at vi skulle bytte bog og lave en live optagelse, hvor vi brugte hinandens bog. Det er der blevet 2 podcast af. En hvor jeg slår op i Katrines bog i forhold til at tarot oplæg, hvor men kan interviewe sine kort, og en hvor Katrine bruger min bog og spørg sine runer om det samme.